Na warsztaty wokalne ,,Marzenia usłane dźwiękami” zapraszamy we wrześniu wokalistów i instruktorów. Warsztaty odbędą się od 8 do 10 września, a poprowadzą je wybitni wokaliści, wykładowcy akademiccy, pedagodzy, jurorzy MDzFPiT w Koninie. Zapisy przyjmuje biuro Międzynarodowego Dziecięcego Festiwalu Piosenki i Tańca w Koninie. Zgłoszenia należy nadesłać, do 6 sierpnia 2023 r., na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Warsztaty wokalne są propozycją dla uczestników Festiwalu (młodych wokalistek, wokalistów oraz instruktorów śpiewu). Uczestnicy warsztatów podczas zajęć grupowych, poznają tajniki śpiewu solowego i zespołowego. W programie znajdą się ćwiczenia wokalne z podstaw emisji głosu: nauka prawidłowego oddechu, impostacji głosu, dykcji i artykulacji. Program warsztatów obejmie również pracę nad interpretacją tekstów piosenek, ekspresją i emocjonalnością wokalną oraz sztuką śpiewu wielogłosowego. Program zajęć opiera się na analizach utworów muzyki rozrywkowej w różnych stylistykach i gatunkach, z uwzględnieniem predyspozycji, wieku i preferencji muzycznych uczestników. Zwieńczeniem warsztatów są prezentacje wokalne uczestników warsztatów (z wykorzystaniem profesjonalnego nagłośnienia), pod czujnym okiem trenerów wokalnych.
Koszt trzydniowych warsztatów to 1500 zł od osoby. Opłata dla opiekuna nie biorącego udziału w warsztatach – 1200 zł. Warsztaty odbędą się w ośrodku Sadova Park w Ślesinie.
Istnieje możliwość przyjazdu dzień wcześniej za dodatkową opłatą 80 zł za nocleg.
Prowadzenie:
Anna Kamalska – trema sceniczna / kreatywność wokalna / warsztaty dla instruktorów śpiewu / interpretacja piosenki
Sandra Jakubowiak – trema sceniczna / kreatywność wokalna / rytm w muzyce / ekspresja wokalna
Kinga Rutkowska – emisja głosu / dykcja w śpiewie
Katarzyna Kamińska - joga
Program:
o Podstawowe zasady emisji głosu
o Nauka śpiewu solo i w zespole
o Dykcja i artykulacja
o Interpretacja piosenki
o Dobór repertuaru
o Ekspresja wokalna
o Trema sceniczna
o Kreatywność i osobowość sceniczna
o Propedeutyka zachowań na scenie
Treści nauczania
1. Teoria muzyki -znajomość podstawowych pojęć i terminów z zakresu muzyki, i śpiewu (wprowadzenie)
2. Ćwiczenia- emisyjne, dykcyjne i artykulacyjne ( zakres podstawowy i średniozaawansowany)
3. Wspólny wybór repertuaru- dostosowany do umiejętności wokalnych i osobowościowych.
4. Analizy i interpretacje tekstów wybranych piosenek znanych autorów.
5. Zapoznanie z utworami w różnych gatunkach i stylach muzycznych – pop, rock, jazz ,soul, musical, poezja śpiewana itd.
6. Szukanie inspiracji artystycznej w pracy twórczej nad utworem.
7. Uwrażliwianie na słowo – jego znaczenie, brzmienie, wymowę.
8. Łączenie śpiewu solowego z towarzyszeniem chórku.
9. Nauka wyrażania emocji w śpiewie w połączeniu z ekspresją wokalną.
10. Udział w festiwalach i konkursach.
Uczestnik pozna:
•podstawowe zasady muzyki
• metody kształcenia słuchu muzycznego
•budowę aparatu głosowego i właściwy sposób posługiwania się głosem,
• sposoby chroniące głos przed uszkodzeniem z elementami higieny głosu.
• podstawowe zasady emisji głosu w tym– ćwiczenia : oddechowe, relaksacyjne, na bliską pozycję głosu, rezonans, wyrównanie brzmienia samogłosek, rejestr piersiowy i głowowy.
• umiejętność pracy z mikrofonem,
• sposoby radzenia sobie z tremą sceniczną.
• środki wokalne pozwalające odpowiednio wykonać utwór i ciekawie go zinterpretować,
• wzorce wykonawcze ze świata muzyki rozrywkowej polskiej i zagranicznej.
• metody motywacyjne niezbędne do pracy nad własnym głosem.
• sposoby umożliwiające posługiwanie się głosem tak, by wyeksponowanie indywidualnych walorów głosowych: barwy, skali, charakterystyki brzmienia, odbywało się w sposób jak najbardziej naturalny.
Zasady muzyki
- rytm – definicja rytmu, rodzaje
- metrum – definicja metrum, metronom
- tempo i jego rodzaje
- dynamika – znaki i określenia dynamiczne
- melodia – typy melodii
- artykulacja- definicje i rodzaje
- skala i rodzaje głosu
Teoria śpiewu
• budowa aparatu głosowego, powstawanie głosu, dźwięk jako zjawisko akustyczne
• podstawy emisji głosu z uwzględnieniem następujących problemów:
- podparcie oddechowe: prawidłowa postawa, rozluźnienie ciała i aparatu głosowego, w tym rodzaje ćwiczeń nieinwazyjnych. Faza wdechu i wydechu w śpiewie. „Nosowanie” wynikające ze złej emisji głosu lub jej braku.
- rodzaje i skale głosów żeńskich i męskich.
- właściwa wymowa samogłosek i spółgłosek, transakcentacje i „zbitki” tekstowe.
- wyrównanie brzmienia rejestru głowowego i piersiowego. Podstawy rejestru mieszanego. Problemy z mutacją.
- artykulacja muzyczno – wokalna: legato , staccato, portato i glissando.
• higiena głosu:
- prawidłowa emisja głosu
- właściwa opieka lekarza laryngologa i foniatry w przypadku dysfunkcji głosowych.
- stwarzanie odpowiednich warunków do śpiewania (wietrzenie pomieszczeń, odpowiednia temperatura i wilgotność) i poczucie komfortu.
- zwalnianie ze śpiewania osób przeziębionych lub zmęczonych.
- przypominanie uczniom o konsekwencjach wynikających z nadwyrężania głosu( np. podczas głośnych rozmów, śpiewania podczas marszu na silnym wietrze).
- stosowanie przerwy w śpiewaniu u chłopców podczas właściwej mutacji i ograniczanie śpiewu podczas jej trwania.
Śpiew
Zanim uczeń rozpocznie naukę śpiewu, instruktor powinien dokonać analizy jego głosu i określić jego skalę oraz rodzaj. Powinien również poznać poziom umiejętności, a także istniejące ewentualne dysfunkcje głosowe młodego wokalisty.
Ćwiczenia emisyjne:
• uwzględniające prawidłową postawę podczas śpiewania, w tym ćwiczenia rozluźniające, oddechowe, poprawiające motorykę i pracę mięśnia przepony, mięśni brzucha i mięśni twarzy.
• oddechowe – prowadzące do ustawienia prawidłowego podparcia oddechowego:
- wdech – zatrzymanie oddechu
- wydech – na spółgłoskach regulujących wydech: „s”, „sz”, „f”
- uaktywniające przeponę
- uelastyczniających przeponę
• artykulacyjne – usprawniające pracę narządów artykulacyjnych: ruchomość dolnej szczęki, aktywność warg i języka, podniebienia miękkiego.
• z zakresu prawidłowego posługiwania się rejestrami wokalnymi – ułatwiające zrozumienie istnienia dwóch rejestrów: piersiowego i głowowego z umiejętnością ich łączenia- rejestr mieszany
• na bliską pozycję głosu z uwzględnieniem poznania trzech rodzajów nastawienia głosowego: miękkiego, twardego i chuchającego.
Śpiewanie piosenek
W kształceniu wokalno – muzycznym młodego wokalisty instruktor powinien uwzględnić:
- ustawie głosu tak, aby brzmiał on naturalnie, nie był wymuszony, nie prowadził do „zacisku” i dyskomfortu młodego wokalisty i był przede wszystkim prowadzony zgodnie z zasadami prawidłowej emisji głosu.
- śpiewanie indywidualną i niepowtarzalną dla każdego młodego wokalisty barwą głosu,
- pracę nad kształtowaniem myśli muzycznych, frazowaniem, operowaniem dynamiką, wyczuciem zmian agogicznych.
- zaangażowanie emocjonalne w śpiewie będące wyrazem osobistych uczuć oraz potrzebą wypowiedzi, stanowiącej podstawę indywidualizmu artystycznego każdego wykonawcy.
- estetykę wykonawczą , uwydatnienie tych elementów wokalnych młodego wokalisty, które nie zdradzają jego braków emisyjnych czy interpretacyjnych i tym samym przekładają się na wysoką jakość prezentacji wokalnej.
Sposoby uczenia piosenek:
a) ze słuchu – kształcenie pamięci i wyobraźni muzycznej,
b) z nut – rozwijanie umiejętności czytania nut, rozwijanie sprawności analitycznych pozwalających na określanie interwałów, śpiewanie z taktowaniem.
Praca z mikrofonem jest niezbędną metodą w kształceniu solistów z zakresu muzyki rozrywkowej, prezentujących się na koncertach i konkursach wokalnych. Właściwie nabyta umiejętność posługiwania się mikrofonem pozwala na wydobycie subtelności podczas interpretacji utworów i całej charakterystyki barwy głosu wokalisty.
Eksponuje również ewentualne błędy oraz ułatwia uzyskanie wyrazistości i czytelności odcieni dynamicznych.
Analiza muzyki i tekstu utworu wokalnego
• analiza obrazu muzycznego w utworze wokalnym – rodzaju melodii
i przebiegów rytmicznych, dynamiki i artykulacji, określenie tempa, rytmu i tonacji utworu.
• analiza tekstu piosenki – czasookres powstania, rodzaje zawartych w tekście relacji, własne doświadczenia, wspomnienia i siła wyobraźni.
• analiza muzyki i tekstu w kontekście stworzenia kreacji wokalnej.
• zwrócenie uwagi na zgodność akcentu słownego z akcentem muzycznym.
Program Warsztatów 2023
Piątek 8 września
godz. 9.30- 10.30 grupa I, TREMA SCENICZNA
prowadzenie Ania i Sandra
godz. 10.45- 11.45 grupa II, TREMA SCENICZNA
prowadzenie Ania i Sandra
godz. 12.00- 13.00 grupa III, TREMA SCENICZNA
prowadzenie Ania i Sandra
godz. 13.00 – 14.00 OBIAD
godz. 14.30- 15.30 grupa I, KREATYWNOŚĆ WOKALNA
prowadzenie Ania i Sandra
godz. 15.45- 16.45 grupa II, KREATYWNOŚĆ WOKALNA
prowadzenie Ania i Sandra
godz. 17.00- 18.00 grupa III, KREATYWNOŚĆ WOKALNA
prowadzenie Ania i Sandra
godz. 18.00- 19.00 KOLACJA
godz. 19.30- 20.30 Koncert na DVD uczniowie
godz. 19.30 -20.30 WARSZTAT DLA INSTRUKTORÓW ŚPIEWU
prowadzenie Ania
Sobota 9 września
godz.9.30-10.30 grupa I, INTERPRETACJA PIOSENKI
prowadzenie Ania
godz. 9.30- 10.30 grupa II, RYTM W MUZYCE
prowadzenie Sandra
godz. 9.30- 10.30 grupa III, EMISJA GŁOSU
prowadzenie Kinga
godz. 10.45- 11.45 grupa III, RYTM W MUZYCE
prowadzenie Sandra
godz. 10.45- 11.45 grupa II, INTERPRETACJA PIOSENKI
prowadzenie Ania
godz. 10.45- 11.45 grupa I, EMISJA GŁOSU
prowadzenie Kinga
godz. 12.00- 13.00 grupa I, RYTM W MUZYCE
prowadzenie Sandra
godz. 12.00- 13.00 grupa II, EMISJA GŁOSU
prowadzenie Kinga
godz. 12.00- 13.00 grupa III, INTERPRETACJA PIOSENKI
prowadzenie Ania
godz. 13.00- 14.00 OBIAD
godz. 14.30- 15.30 grupa I, EKSPRESJA WOKLANA
prowadzenie Ania i Sandra
godz. 14.30- 15.30 grupa II, DYKCJA W ŚPIEWIE
prowadzenie Kinga
godz.15.45- 16.45 grupa III, EKSPRESJA WOKLANA
prowadzenie Ania i Sandra
godz.15.45- 16.45 grupa I, DYKCJA W ŚPIEWIE
prowadzenie Kinga
godz. 17.00- 18.00 grupa II, EKSPRESJA WOKALNA
prowadzenie Ania i Sandra
godz. 17.00- 18.00 grupa III, DYKCJA W ŚPIEWIE
prowadzenie Kinga
godz. 18.00- 19.00 KOLACJA
godz. 19.30- 21.00 KARAOKE z TRENERAMI
Niedziela 10.09.2023
godz. 9.30-10.30 grupa I, JOGA
prowadzenie Kasia
godz. 9.30- 10.30 grupa II, EMISJA GŁOSU
prowadzenie Ania i Kinga
godz. 10.45- 11.45 grupa III, JOGA
prowadzenie- Kasia
godz. 10.45- 11.45 grupa I, EMISJA GŁOSU
prowadzenie Ania i Kinga
godz. 12.00- 13.00 grupa II, JOGA
prowadzenie Kasia
godz. 12.00- 13.00 grupa III, EMISJA GŁOSU
prowadzenie Ania i Kinga
godz. 13.00 ZAKOŃCZENIE WARSZTATÓW
godz. 13.15 OBIAD
Do zobaczenia.